I ukene 13-17 fikk vi en oppgave som kalles «miniature photo» sammen med Erling. Oppgaven gikk ut på å ta bilder som vi deretter skal legge inn i Photoshop. Vi skal fremstille noe i miniatyr og objekter som vanligvis er små kan være store. F.eks. en bil eller et menneske skal lages små i forhold til bakgrunnen. Oppgaven handler altså om foto og manipulering i Photoshop.
I oppgaven sto det at målgruppen for bildene skulle være de besøkende på skolen som skal kunne se hvor flinke og kreative vi på Medier og kommunikasjon er. Sluttproduktet skal være et bilde som lærerne kunne plotte og henge opp. Formatet er 350 x 350 mm.
Inspirasjon:
Jeg startet med å søke rundt på både google bilder og på Pinterest etter inpirasjon.Den første uken inn i prosjektet gikk til Research. Jeg prøve å finne bilder som hadde en person, men også bilder som inneholdt flere personer.
Her er noen av bildene som jeg fant og valgte å bruke til inspirasjon:
Prosess
I starten av prosjektet hadde vi ikke så mye felles undervisning, og vi fikk derfor en «gjør det selv» oppgave som vi kunne bruke for å friske opp teknikker i Photoshop. Jeg startet med å gjøre denne test-oppgaven før jeg startet med hovedprosjektet.
Det første jeg begynte med etter test-oppgaven var å søke rundt etter inspirasjon. Dette nevnte jeg under «Inspirasjon» avsnittet. Vi fikk også se de ferdige bildene til den andre gruppa, noe som også var med på å gi litt inspirasjon. Etter jeg hadde plukket ut en del bilder som jeg likte valgte jeg å søke rundt på www.unsplash.com etter bilder som jeg kunne ha som bakgrunn, ettersom vi fikk lov til å bruke gratis bilder der i fra i stedet for å ta alt selv. Jeg brukte ganske lang tid før jeg fant noen fungerende bilder. Til slutt sto jeg mellom disse to bakgrunnene, hvor jeg da endte opp med å velge chipsen.
Bildene av personer måtte vi ta selv. Her hadde jeg skaffet meg 4-5 modeller som skulle stille opp en tirsdag. Jeg endte opp med å bare ta bilde av 3 av dem, av ulike grunner. Den første grunnen, som da ledet videre til hovedgrunnen litt senere, var at jeg hjalp andre i klassen med deres bilder samtidig og ingen av oss fikk derfor tid til å ta så mange bilder vi hadde tenkt til. Men hovedsakelig så kom jeg også frem til at jeg ikke trengte flere personer enn de tre.
Bildene tok jeg i studioet oppe foran en hvit vegg. Dette fordi en ensfarget vegg gjør prosessen med å fjerne bakgrunnen mye lettere. Selv om det kom litt rot med i bakgrunnen så er dette veldig lett å få bort. Jeg brukte samme kamerainnstillinger og lyssettinger på alle bildene. Jeg brukte et Canon EOS 80D kamera med en 16-35mm linse. Jeg hadde en ISO på 100, en blenderåpning/brennvidde på f/22 og en lukkertid på 1/200 sekund. Blitz på kamera brukte jeg ikke. Jeg brukte derimot en topunkts-lyssetting med blits. Det vil si at jeg hadde ett lys på hver side av modellen, vendt litt bakover. Dette var for å lyse opp bakgrunnen slik at den ble helt hvit, lysene var like sterke på begge sidene. Jeg koblet også til en ekstra blits på kameraet. Dette var for å lyse opp selve modellen, og ikke bare bakgrunnen. Ved bruk av tilkoblet blits kan den være både direkte og indirekte. Direkte blits er når den lyser direkte på objektet, mens indirekte blits er når du stiller blitsen opp i taket eller mot veggen. Jeg hadde direkte blits slik at modellen skulle lyses opp sammen med den hvite bakgrunnen.
Her er de tre bildene som jeg valgte å bruke videre i prosjektet mitt:
Etter at jeg hadde fått tatt alle de bildene jeg trengte gikk jeg over til redigeringen. Dette var det oppgaven gikk ut på. Altså det å fjerne bakgrunnen rundt modellene, plassere dem på en ny bakgrunn og lage dem miniatyr. Fjerning av bakgrunn har jeg gjort mange ganger tidligere så det var ikke en utfordring. For å fjerne bakgrunnen åpnet jeg bildet i Photoshop, trykte på «select», og deretter «color range». Dette gjør slik at du kan fjerne alt som er i samme farge, som i dette tilfellet er det hvite i bakgrunnen. Etter dette vil det alltid være noen steder som enten ikke er fjernet som du vil fjerne, eller så er det noen steder som er fjernet men som ikke skulle vært det. Da brukte jeg «brush tool» for å tegne over det som enten skulle bort eller frem igjen. Man bytter mellom den svarte og hvite fargen for å bytte mellom å fjerne eller få frem bildet. Dette gjentok jeg med alle tre bildene.
Det neste steget var å få bildene inn i hoveddokumentet, som vi i fellesskap i klassen på forhånd hadde laget i det rette formatet (350 x 350mm). Her hadde jeg plassert inn bildet av chipsskålen som skulle være bakgrunnen. Jeg plasserte de ferdige bildene av mine tre modeller. Ved å trykke «cmnd + T» ble bildet markert og jeg kunne skalere det opp og ned i størrelse. Alle tre bildene måtte skaleres ned slik at de ble små i forhold til chipsen. Jeg plasserte dem deretter inn der hvor de passet.
Her er bildene jeg har fra redigeringen. Her viser jeg bilder av hver person i løpet av prosessen fra da jeg fjernet bakgrunnen, og deretter plasserte dem inn i den nye bakgrunnen. Slik så det ut:
Etter at hele bildet var ferdig eksporterte jeg det som en Photoshop (.pst) fil. Denne skulle plasseres inn i en InDesig fil på samme størrelse (350 x 350mm). Dette dokumentet skulle eksporten som PDF før vi leverte det. Her er bilder av hvordan jeg eksporterte til PDF, og passet på å ha de rette innstillingene: Det skulle eksporten i High Quality Print, bleed skulle være på 4mm på alle sidene og cropmarks måtte krysses av før bildet ble eksportert.
Komposisjonsprinsipp
I oppgaven måtte vi huske på komposisjonsprinsippene når vi holdt på å jobbe med bildet. Dette gjelder da det gyldne snitt, kontrast, enhet, bevegelse og balanse.
Det gylne snitt:
Det gylne snitt er en måte å dele opp bildet i, også kjent som tredelingsregelen. Det går ut på å kontrollere hvor elementene er plassert i forhold til hverandre. Det kan brukes sammen med balanse, med tanke på at det ikke skal være mer rot på den ene siden fremfor den andre osv. I bildet mitt ser man et det er mer chips på den høyre siden av skålen, derfor konsentrere jeg meg om å plassere personene mest på venstre side. Jeg ville heller ikke ha dem på en linje ved siden av hverandre, derfor er de plassert på forskjellige høyder og avstander.
Kontrast:
Kontrast er et av de viktigste komposisjonsprinsippene i et bilde/design. Kontraster gjør ting enklere å se for mottakeren, og forskjellene i bildet blir forsterket. En av de tydeligste kontrastene pleier å være svart skrift på en hvit bakgrunn. Ettersom det ikke er noe skrift i mitt bildet var denne type fargekontrast vanskelig å få frem. En kontrast i bildet mitt vil være at noen steder i bildet er det veldig utydelig, mens i midten er elementene i fokus. Chipsen i midten er fokusert og i veldig bra kvalitet noe som får mottakeren til å automatisk se her først.
Enhet:
Enhet er veldig viktig i de aller fleste design og bilder. Dersom et bilde ikke hadde hatt enhet ville alle elementene krasjet med hverandre og ting ville fort sett rotete ut. En god enhet kan lett skapes ved å ta de riktige valgene av farger. Dette har jeg tatt hensyn til ved å gi modellene beskjed om hvilken fargekode de skulle ha i antrekkene sine. Derfor står klærne til modellene i stil med fargene på skålen. Dette gjør det mer behagelig for mottakeren å se på, enn om alle f.eks. hadde hatt neon fargede gensere.
Bevegelse:
Bevegelse er med på å skape dybde i bildet, og for å føre blikket til mottakeren rundt der avsenderen ønsker. Selve bakgrunnsbildet mitt har allerede dybde med tanke på at noen chipsflak ligger foran noen andre. Jeg har fortsatt på denne dybdebevegelsen ved å plassere personene i forskjellige avstander. Bildet av modellen i midten er også et godt eksempel på dybde i bildet mitt. Måten han sitter på gjør at skoen ser større ut en hodet hans, dette er fordi skoen er normere kameraet og derfor lenger fremme i bildet. Denne effekten skaper dybde, og dybde skaper som sagt bevegelse.
Balanse:
Balanse går for de samme prinsippene som det gylne snitt. Som sagt fokuserte jeg på balanse ved å plassere personene slik at det ikke skulle bli «overvekt» på den ene siden, i dette tilfellet høyre. Ved at jeg plasserte dem mer mot venstre gjør dette at det blir nokså like mange elementer å følge med på for mottakeren på hver side av bildet. Dette gir et mer behagelig overblikk av designet i bildet.
Ferdig resultat
Her er mitt ferdige resultat. Jeg ble ikke spesielt fornøyd med bildet i helhet ettersom det ikke ser så ekte ut som jeg gjerne skulle ønske at det hadde gjort. Jeg kunne jobbet mer med å skyggelegge personene slik at de ble i fokus på samme måte som elementene i nærheten.
Noe jeg der i mot syns er bra med bildet er utskjæringen av personene, og plasseringen av dem. Ser vi f.eks. på han i midten kan vi se at hånden er plassert perfekt etter hvordan chips-flaket ligger.
Her er mitt ferdige resultat: